Als het gaat om Nike's Air Max-familie, zijn niet alle schoenen gelijk gemaakt. Sommige, zoals de Air Max 1 en Air Max 95, werden direct iconisch - ingegeven door een enorm ontwerp en commercieel succes. Anderen, zoals de Air Max 97, werden populair in bepaalde kringen en werden jaren later uiteindelijk
Nike Cortez Womens door de massa geadopteerd. De Air Max 98 brak echter van de rest van de familie, niet alleen omdat hij de strakke ontwerpen van zijn voorgangers miste, maar ook omdat Nike hem in de jaren na de oorspronkelijke release grotendeels onaangetast liet.De Air Max 98 is ontworpen door Sergio Lozano, een Nike-ontwerper die in schoenenkringen werd vereerd voor zijn werk aan de Air Max 95. Zoals vrijwel elke Nike-ontwerper die een blijvende impact op het bedrijf heeft gehad, was Lozano niet van plan sneakers te ontwerpen —Tegendeel, hij studeerde industrieel ontwerpen in Cal State en solliciteerde bij Nike omdat hij ervaring moest opdoen met solliciteren. Nadat hij Mark Parker, Tinker Hatfield en Sandy Bodecker had ontmoet, kreeg hij een baan aangeboden en accepteerde deze met tegenzin. Lozano's vroege dagen bij Nike besteedden
Nike Air Max 2017 Damen aan het werken aan tennis- en trainingssilhouetten van het merk, voordat hij uiteindelijk afstudeerde aan het legendarische ACG-programma. In 1994 bleef Nike's hardloopportfolio echter achter bij de snel opkomende basketbaldivisie en werd Lozano benaderd om een ??nieuwe hardloper te ontwikkelen. Het resultaat was de Air Max 95, een schoen die jarenlang herdefinieerde sneakers.De meest directe begunstigde van de impact van de 95 was Lozano's volgende hardloper: de Air Max 98. Het was een schoen die voortbouwde op wat Lozano zag als de sterke punten van de Air Max 95 en die de vermeende tekortkomingen van het nu iconische silhouet aanpakt. Een synthese van Lozano's werk bij Nike (tot op dat moment tenminste) de 98 putte ook uit Lozano's ervaring binnen het ACG-programma - van het stevige silhouet van de schoen,
Nike Air Max 2016 Dámské tot het complexe vetersysteem, tot de op de buitenlucht geïnspireerde lanceringskleuren.De Air Max 98 had vanaf het begin het dek er tegenaan gestapeld, met een recordhoogte na de release van de Air Max 95 en Air Max 97. Misschien vertegenwoordigde de schoen daarom zo'n divergentie van het pad dat werd betreden door zijn Air Max-voorgangers - de enige manier om te concurreren met de 95 en 97 was door iets te bieden dat beslist niet leek op een van beide. Natuurlijk, de Air Max 98 bevatte enkele ontwerpelementen van eerdere herhalingen van de Air Max; het zichtbare Air bed over de volledige lengte dat voor het eerst te zien was op de Air Max 97, verscheen voor het tweede jaar op rij (iets dat mogelijk werd gemaakt door zichtbare lucht naar de voorvoet te brengen op de Air Max 95 van Lozano). De buitenzool die werd gebruikt om dat zichtbare luchtbed te beschermen, is ook afkomstig van de voorganger van de 98. De Air Max 98 bevatte ook de gelaagdheid die zijn debuut maakte op de Air Max 95 en die terugkwam op de Air Max 97. De esthetiek was geïnspireerd door erosie die, in Lozano's woorden, "strepen nabootste die erg lijken op wat je
Nike Air Presto Femme ziet op de muren van de Grand Canyon. Laag na laag na laag die langzaam aan het licht komen in de tijd. ”Afgezien daarvan betekende de Air Max 98 een drastische verschuiving voor Nike en voor de Air Max-familie. De schoen was omvangrijk, een gigantische verschuiving van de gestroomlijnde silhouetten die de Air Max 97 en Air Max 1 bepaalden - zelfs de Air Max 95, dik in vergelijking met de 1, 90 en 97, had een gestroomlijnde eenvoud. De ribbels van voor naar achter van de 95 en 97 werden vervangen door verticaal geribbelde zijwanden, waardoor de schoen nog groter leek, terwijl de mix van materialen en kleuren elke schijn van gratie en discretie wegnam. De originele kleurstelling van de schoen - wit, varsity rood en blauw - was populair en kreeg de toepasselijke naam 'Gundam', een verwijzing naar zowel de anime-serie
Nike Air Huarache Mujer met dezelfde naam als de kenmerkende Mobile Suit - de RX-78-2. De Air Max 98 was een luide schoen en probeerde niemand voor de gek te houden. Daartoe, als Lozano aanvankelijk pushback op Nike HQ ontving voor minimale Swoosh-branding op de Air Max 95, boete hij ervoor met de Air Max 98, een schoen die aantoonbaar de grootste prestatie van smaakvolle overbranding in de sneakergeschiedenis is. Swooshes, "AIR" en Air Max-branding in overvloed, het lijkt allemaal willekeurig op de schoen genaaid ... maar het werkt.